Devicoaching
Naast raad vooral daad
kmo-portefeuille erkend dienstverlener   Naast raad vooral daad

 

Hoe gaan we te werk?

  • Grondige analyse van de situatie ter plaatse
    • in overleg met de betrokken werknemers en leidinggevenden (zaakvoerder, management ...)
    • bij bedrijfsoverdracht: in overleg met overlater/overnemer, familie, externe partners en andere belanghebbenden
  • Voorleggen van een concreet voorstel
    • naar de hiërarchische lijn toe
    • naar overlater/overnemer, familie, externe partners en andere belanghebbenden
  • Uitwerken van het voorstel
    • samen met de werknemers op de vloer
    • bij bedrijfsoverdracht: in overleg met overlater/overnemer, familie, externe partners en andere belanghebbenden
  • Evaluatie van het resultaat na een afgesproken tijd of na de overname bij bedrijfsoverdracht
  • Bijsturen indien nodig.
  • Opvolging van de bijsturing op de vloer zelf.

Hoe gebeurt de coaching?

  • 'On the job'
  • Interactief
  • Met respect en betrokkenheid
  • Duidelijke communicatie naar de organisatie, overlater/overnemer, familie, externe partners en andere belanghebbenden
  • No nonsense aanpak, handen uit de mouwen
  • Grondige probleemanalyse in overleg
  • Correcte en volledige rapportering naar directie
  • vanuit een goeie structuur rekening houdende met de cultuur en eigenheid van de KMO

Belangrijk bij coaching.

  • Gesprek
    Coaching gebeurt tijdens gesprekken! Het gesprek is het belangrijkste medium van alle coaching interventies.
  • Respect en betrokkenheid
    Coaching doe je met respect en in overleg. Men moet zich echt betrokken voelen

Inhoud gesprekken en punten van aandacht bij observatie.

Wat zijn de sterke en zwakke punten van de medewerkers/leidinggevenden bij volgende items:

  • Bij bedrijfsoverdracht is het belangrijk dat er een draagvlak is van vertrouwen naar de coach toe
    van beide partijen zowel voor de overnemer als voor de overlaters
  • Commmunicatie
  • Organisatie: werk/taken
  • Productie en productiviteit
  • Kwaliteit, afwerking en zelfcontrole
  • Bekwaamheid, vakmanschap en competenties
  • Orde en netheid
  • Respect voor materiaal en gereedschap
  • ..........

Eigenschappen van de coach

1. Het vermogen om anderen te inspireren
2. Hogere normen stellen
3. Eerlijk en integer zijn
4. Gedisciplineerd werken
5. Actie op gang brengen
6. Een passie om anderen:
          - te helpen
          - te inspireren
          - te laten groeien
          - beter te laten presteren

Te verwachten resultaat?

  • Door meer respect en betrokkenheid te creëren is de interne samenwerking en communicatie beter op verschillende niveau's:
    1. op hiërarchisch niveau (zaakvoerders, management ...)
    2. tussen vaste medewerkers en interims
    3. tussen ploegchefs en medewerkers op de vloer
  • Bij bedrijfsoverdracht verbetert de communicatie tussen overnemer en overlater als je beide partijen met respect en vertrouwen benadert en coacht.
  • Verbetering van de werking van de organisatie, organisatie wordt meer "LEAN" en straalt dan ook meer vertrouwen uit wat service naar de klant alleen maar ten goede komt.
  • Verbetering is continu door opvolging en bijsturing.
  • Rendementsverbetering in productie: minder verspilling van tijd en product.

 

Visie?

Een tovermiddel bestaat niet om een organisatie terug op het spoor te zetten maar toch kan het mits:

  • Duidelijke visie
  • Transparante structuur
  • Goede betaalbare motor

 

Een duidelijke visie, transparante structuur, betaalbare motor

 

We doen zelf wat we zeggen vanuit de goede oude Deming filosofie:

PLAN - DO - CHECK - ACTION

Koekelare, Clevenstraat 4 - Tel: 059/ 27 68 37 | Gsm: 0473/ 17 13 08 | Fax: 059/ 27 41 66